Gioacchino Rossini – „Mała msza uroczysta”

11 września 2022, niedziela, godz. 19.00
Kościół świętej Marii Magdaleny w Cieszynie

Cena biletu: 15 zł

Wykonawcy:

Śląski Chór Festiwalowy (przygotowanie chóru – Anna Szostak)

Magdalena Abłażewicz – sopran
Emilia Rabczak – mezzosopran
Mateusz Zajdel – tenor
Aleksander Teliga – bas
Michał Goławski – fortepian
Jakub Czekierda – fortepian
Paweł Seligman – organy

Anna Szostak – dyrygent

Rossini mówił o sobie, że urodził się dla opery buffa. A jednak ostatnią swoją operę skomponował mając zaledwie 37 lat i… przeszedł na operową emeryturę. Właściwie przeszedł zupełnie na emeryturę oddając się uciechom życia, z wielką przyjemnością zresztą i dość długo. Miał już 71 lat kiedy napisał Małą mszę uroczystą i sam nie bardzo wiedział czy dzieło to – „ostatni grzech starości” (i wcale nie takie małe) – jest bardziej sakralne, czy może świętokradcze. Z wielką radością prezentujemy je Państwu w wersji oryginalnej: na chór, czwórkę solistów, dwa fortepiany i organy.


Magdalena Abłażewicz – sopran

Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku w klasie śpiewu solowego prof. Aleksandra Teligi. W latach 2015-2020 śpiewała w zespole Tre Donne, z którym wystąpiła w ponad 70 koncertach i zdobyła nagrodę Grand Prix w Ogólnopolskim Konkursie Słowiański Zew. Jeszcze w czasie studiów przygotowała partie sopranowe z oper: Jolanta P. Czajkowskiego (Jolanta) i Carmen G. Bizeta (Micaela) oraz operetek: Księżniczka Czardasza E. Kalmáná (Sylwia), Zemsta nietoperza J. Straussa (Rozalinda). Obecnie odbywa staż artystyczny na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem Aleksandra Teligi. Często także partneruje swojemu profesorowi w koncertach. Występowała kilkakrotnie na Festiwalu Gloria w Białymstoku, na Festiwalu Muzyki Wokalnej „Viva il canto” zadebiutowała w roku 2019. Przygotowuje się do debiutów scenicznych w rolach Micaeli (Carmen) i Oksany w operze Zaporożec za Dunajem S. Hułaka-Artemowskiego.

(fot. Iwona Wilczewska)

Emilia Rabczak – mezzosopran

Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku w klasie śpiewu solowego prof. Aleksandra Teligi. Tegoroczna laureatka Turnieju Polskich Akademii Muzycznych – Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Romualda Tesarowicza. Młoda śpiewaczka jest na początku swej drogi artystycznej, ma w repertuarze wiele najbardziej znanych arii mezzosopranowych oraz pieśni. Przygotowuje się do debiutu scenicznego jako tytułowa bohaterka w Carmen G. Bizeta.

(fot. Bartek Syta)

Mateusz Zajdel – tenor

Śpiewak obdarzony piękną, ciepłą barwą głosu i znakomitym talentem aktorskim. Z powodzeniem kreuje zarówno charakterystyczne role, jak również wciela się w postaci amantów. Jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności regularnie doskonali u pedagogów i śpiewaków, uczył się m.in. u Romana Węgrzyna, Kałudiego Kałudowa, Heleny Łazarskiej, Ryszarda Karczykowskiego i Jagny Sokorskiej.
W latach 2008-2017 był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, a obecnie związany jest z Polską Operą Królewska. Współpracuje m.in. z Operą Śląską w Bytomiu, Operą Bałtycką w Gdańsku, a od dziesięciu lat stale z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie dotąd wziął udział w kilkudziesięciu produkcjach, wśród których wymienić można m.in.: Lukrecję BorgięŁucję z Lamermooru oraz Roberto Devereux z udziałem E. Gruberovej – G. Donizettiego, Traviatę, Don Carlosa, Atillę G. Verdiego, Turandot, Madamę Butterfly G. Pucciniego, Latającego HolendraLohengrina R. Wagnera, Jolantę
P. Czajkowskiego, Borysa Godunowa M. Musorgskiego, Wilhelma Tella G. Rossiniego, Straszny dwór S. Moniuszki. Śpiewał także w produkcjach zagranicznych teatrów, m.in. Opera di Firenze, Badisches Staatstheater Karlsruhe. W sezonie artystycznym 2020/2021 wystąpił w La Monnaie w Brukseli. Współpracował z polskimi i zagranicznymi dyrygentami i reżyserami: Ł. Borowiczem, G. Chmurą, J. Kasprzykiem, T. Kozłowskim, I. Dohovičem, V. Gergievem, A. Yurkevychem, S. Solteszem, H.M. Försterem oraz M. Trelińskim, M. Weissem, B. Wysocką, M. Znanieckim, D. Pountney’em,
J. Lavellim, A. Heller-Lopesem, K. Jandą. Poza partiami operowymi ma w swoim repertuarze szereg arii operowych i operetkowych, partie tenorowe z dzieł oratoryjno-symfonicznych oraz pieśni. Często występuje w koncertach realizowanych w Polsce i za granicą, występował m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Państwowej Opery w Koszycach, Orkiestrą Filharmonii im. L. Janačka w Ostrawie.

(fot. Karpati & Zarewicz)

Aleksander Teliga – bas

Jest śpiewakiem zaliczanym do czołówki europejskich basów. Ukończył studia w Konserwatorium im. M. Łysenki we Lwowie, zadebiutował w wieku 20 lat na scenie lwowskiego Teatru Wielkiego. Występował na scenach znakomitych teatrów operowych, a były to m.in.: La Scala w Mediolanie, Teatr Bolshoi w Moskwie, Teatro Colón w Buenos Aires, Gran Teatro La Fenice, Teatro dell’Opera di Roma, Staatsoper Berlin, Duńska Opera Królewska, Národní divadlo w Pradze, Wiener Kammeroper, Fińska Opera Narodowa, Teatro Municipal de Santiago w Chile, Opéra de Monte-Carlo, Teatro Nacional de São Carlos w Lizbonie, Opéra de Lyon, Grand Théâtre de Genève. Śpiewał również w Lipsku, Bonn, Dreźnie, Dortmundzie, Stuttgarcie, Monachium, Innsbrucku, Dublinie, Madrycie, Barcelonie, Bolonii, Modenie, Ferrarze, Tallinie, Mińsku, Tokio, Toronto, Meksyku, Montevideo. W swoim bogatym repertuarze posiada ponad 70 pierwszoplanowych ról basowych. W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej śpiewał w operach: NabuccoAida Verdiego, Latający HolenderParsifal Wagnera, Katia Kabanova Janáčka, Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego, Straszny dwór Moniuszki, Ubu Rex Pendereckiego. Występował w gronie światowej sławy śpiewaków, takich jak: Daniela Dessì, Dagmar Schellenberger, Elena Obrazcowa, Dmitrij Hvorostowski, Giovanni Bartolini, Renato Bruson, Ferruccio Furlanetto, Paolo Gavanelliego. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, w gronie których byli: Daniel Barenboim, Yuri Temirkanov, Vladimir Jurowski, Daniele Gatti, Aleksander Wiedernikow, Tadeusz Kozłowski, Krzysztof Penderecki, Andrzej Straszyński, Kazushi Ono i inni. W roku 2013 brał udział w realizacji nagrania Verbum nobile Moniuszki z Orkiestrą Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją W. Kunca. Nagranie to otrzymało prestiżową nagrodę International Classical Music Awards przyznawaną w branży fonografii klasycznej. Na swoim koncie ma ponadto liczne nagrania CD oraz DVD, m.in.: Nabucco Verdiego z Orkiestrą Junge Philharmonie Wien, Svanda Dudak Weinbergera z National Philharmonic Orchestra of Belarus, Straszny dwór Moniuszki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Dzieci Rosenthala Diesiatnikova z Orkiestrą Teatru Bolshoi w Moskwie dla wydawnictwa Sony Classical Records. Aleksander Teliga jest dwukrotnym zdobywcą nagrody „Złota Maska”: za rolę Silvy w Ernanim Verdiego oraz za rolę Mefista w Fauście Gounoda. W roku 2008, za wybitne osiągnięcia wokalno-aktorskie na scenach operowych oraz za całokształt pracy artystycznej i pedagogicznej, uhonorowany został przez Związek Artystów Scen Polskich „Statuetką Ariona”. W roku 2017 został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W roku 2022 uzyskał tytuł profesora sztuk muzycznych.

Michał Goławski – pianista

Pianista, wokalista, a także coach wokalny. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego. Jest laureatem krajowych i zagranicznych konkursów pianistycznych, stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Katowice. Uczestniczył w kursach pianistycznych Krystiana Zimermana, Zbigniewa Raubo, Józefa Stompla, Waldemara Wojtala, Josepha Bannovetza, Alekseia Orlovetzky’ego, Lee Kum Singa. W katowickiej uczelni studiował również śpiew solowy. W sezonie artystycznym 2015/2016 był członkiem Programu Kształcenia Młodych Talentów przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie pracował pod kierunkiem wybitnego pianisty oraz coacha wokalnego Eytana Pessena. W latach 2016/2021 pracował jako pianista-korepetytor w studio operowym w operze we Frankfurcie nad Menem. Zarówno jako śpiewak jak i pianista-korepetytor brał udział w licznych kursach wokalnych prowadzonych m.in. przez Izabellę Kłosińską, Helenę Łazarską, Kaludiego Kaludova, Jerzego Marchwińskiego, Vladimira Kuzmenko, Wiesława Ochmana, Edith Wiens, Hedwig Fassbender, Brigitte Fassbaender, Eytana Pessena, Helmuta Deutscha, Rudolfa Piernay’a, Matthiasa Rexrotha, Neila Shicoffa. Uczestniczył w wielu konkursach wokalnych, niejednokrotnie otrzymując nagrodę dla wyróżniającego się pianisty.

Jakub Czekierda – pianista

Pianista, kameralista, pedagog, absolwent katowickiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu Zbigniewa Raubo. Od roku 2017 wykładowca w Instytucie Sztuk Muzycznych na Uniwersytecie Śląskim. Jest laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu, zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Roberta Schumanna „Fur Musik”, zdobywcą II nagrody i nagrody specjalnej prezydenta Czech na XXXIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Virtuosi Per musica di Pianoforte”, a także laureatem I Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego „Szymanowski in memoriam”, Śląskiego Konkursu Pianistycznego w Zabrzu,
VII Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego, Konkursu Kameralnego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Dwukrotnie był stypendystą miasta Piekary Śląskie oraz Krajowego Funduszu na rzecz dzieci wybitnie zdolnych w Warszawie (trzykrotnie). Występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej jako solista w koncertach z cyklu „Estrada Młodych wirtuozów”. W roku 2012 nagrał płytę z muzyką kameralną K. Szymanowskiego, H. Wieniawskiego, G. Tartiniego i N. Paganiniego wraz z portugalskim skrzypkiem Nuno Soaresem. W ramach promocji płyty i wydawnictwa Adi-Art wystąpił na koncertach m.in. w Łęczycy, Łodzi, Filharmonii Zielonogórskiej w Lizbonie i Bradze (Portugalia).

Paweł Seligman – organista

Organista, pianista, kameralista i pedagog. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego i ad. Zygmunta Antonika. Odbył szereg warsztatów, kursów mistrzowskich i lekcji otwartych z zakresu gry i improwizacji organowej oraz wykonawstwa muzyki dawnej. Od 2008 roku pełni funkcję organisty kościoła NMP Królowej Polski w Pogórzu k/Skoczowa (diecezja bielsko-żywiecka). Jest nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. I.J. Paderewskiego w Cieszynie oraz w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Jastrzębiu-Zdroju, gdzie prowadzi klasy organów, kierownikiem artystycznym festiwali „Wieczory Muzyczne w Leśnicy” oraz „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Pogórzu”, pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym Cieszyńskiego Maratonu Bachowskiego – imprezy organowej o zasięgu ogólnopolskim, członkiem Diecezjalnej Komisji Muzyki Sakralnej diecezji bielsko-żywieckiej. Ma na swoim koncie dziewięć wydanych płyt CD, w tym sześć z solową muzyką organową. W 2016 roku został odznaczony srebrną odznaką honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr za działalność na rzecz amatorskiego ruchu chóralnego. W 2019 roku otrzymał Srebrną Odznaką Honorową „Za zasługi dla województwa śląskiego”. Koncertuje jako solista i kameralista w Polsce, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Austrii, Francji, Niemczech, Słowacji, Republice Czeskiej.

(fot. Magdalena Hałas)

Anna Szostak – dyrygentka

Dyrygent, pedagog, profesor sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Jest absolwentką Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego. Z uczelnią tą związana jest do dzisiaj. Odbyła studia podyplomowe w zakresie dyrygentury chóralnej i emisji głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Stworzyła i prowadziła kilka zespołów wokalnych, z którymi zdobywała nagrody na festiwalach polskich i zagranicznych. Największe uznanie zyskała jako dyrygent Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, który prowadzi nieprzerwanie od założenia go w 1990 roku. Zespół ten, złożony
z solistów wokalistów, prowadzi aktywną działalność koncertową, wykonując pod jej kierunkiem zarówno utwory wokalne a cappella, jak i wokalno-instrumentalne, często z udziałem wybitnych solistów, zespołów i orkiestr. Poprowadziła ponad 300 prawykonań utworów twórców współczesnych takich jak Krzysztof Baculewski, Régis Campo, Wiesław Cienciała, Ryszard Gabryś, Aleksander Gabryś, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Krzysztof Knittel, Andrzej Koszewski, Justyna Kowalska-Lasoń, Zygmunt Krauze, Andrzej Krzanowski, Stanisław Krupowicz, Paweł Łukaszewski, Aleksander Nowak, Marcel Pérès, Zbigniew Preisner, Stefano Procaccioli, Bogusław Schaeffer, Przemysław Scheller, Witold Szalonek, Paweł Szymański, Piotr Tabakiernik, Romuald Twardowski, Krzysztof Wołek, Joanna Wnuk-Nazarowa, Agata Zubel i wielu innych. Dyrygowała również prawykonaniami utworów powstałych przed wiekami i odkrytych współcześnie. W swoim dorobku Anna Szostak ma ponad 60 wydawnictw fonograficznych. Nagrywane pod jej dyrekcją i zgodnie z jej koncepcją płyty Cameraty honorowane są prestiżowymi nagrodami, zdobywając uznanie krytyki w kraju i za granicą. W roku 2015 otrzymała Brązowy Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis za szczególne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej oraz ochronie kultury i dziedzictwa narodowego. Zdobywczyni, wraz ze swoim zespołem „Camerata Silesia”, 5 Fryderyków, nagrody przyznawanej przez polskie środowisko muzyczne za najważniejsze osiągnięcia na rynku fonograficznym w Polsce.