Przejdź do treści

Jubileuszowy Koncert Galowy

16 września 2022 r., piątek, godz. 18.00
Teatr im. A. Mickiewicza w Cieszynie

Wykonawcy:

ORKIESTRA I CHÓR OPERY ŚLĄSKIEJ W BYTOMIU

Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska – sopran
Ilona Krzywicka – sopran
Bernadetta Grabias – mezzosopran
Mykhailo Malafii – tenor
Mateusz Zajdel – tenor
Stepan Drobit – baryton
Grzegorz Szostak – bas

Igor Dohovič – dyrygent

Małgorzata Mendel – prowadzenie

Va pensiero…, Nessun dorma, Recondita armonia, kuplety torreadora, Habanera, Marsz triumfalny z Aidy i jeszcze więcej…

Zdarza się, że wybierając spektakl w teatrze muzycznym czekają Państwo właśnie na te fragmenty. My je proponujemy w wielkiej gali jubileuszowej, w wykonaniu ponad stu artystów. Od pierwszej chwili emocje będą rosły nie pozwalając Państwu zaczerpnąć głębszego oddechu, aż do zjawiskowego finału. Do tego wyjątkowego koncertu zaprosiliśmy Orkiestrę i Chór Opery Śląskiej oraz wyśmienitych solistów, których kariery artystyczne pięknie się rozwijają w Polsce i na świecie. Mają cudowne głosy, potrafią oczarować każdą publiczność, łączy ich nie tylko miłość do muzyki, ale także to COŚ, czego nie da się dookreślić, a jednak JEST…

To nie jest koncert dla zuchwałych! To jest koncert dla Ciebie!


Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska – sopran

Studia wokalne klasie prof. Urszuli Kryger i dr hab. Bernadetty Grabias, a także studia w zakresie muzykoterapii ukończyła w łódzkiej Akademii Muzycznej. Na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, którego jest solistką, debiutowała w roku 2010 rolą Solange w światowej prapremierze opery Kochankowie z klasztoru Valldemosa M. Ptaszyńskiej. Jej studenckim debiutem w partii pierwszoplanowej była Rozyna w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego. Z Operą Łódzką współpracuje m.in. w produkcjach: Don Pasquale G. Donizettiego (Norina), Rigoletto G. Verdiego (Gilda), Straszny dwór S. Moniuszki (Hanna), Don Giovanni W.A. Mozarta (Zerlina), Halka S. Moniuszki (Zofia), Noc w Wenecji J. Straussa (Ciboletta), Zemsta Nietoperza J. Straussa (Adela), Baron Cygański J. Straussa (Arsena), My Fair Lady F. Loewe (Eliza), Wesele Figara W.A. Mozarta (Zuzanna), Trouble in Tahiti L. Bernsteina (The Girl), Madama Butterfly G. Pucciniego (Kate Pinkerton). W roku 2015 debiutowała na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej rolą Basi w spektaklu Cud albo Krakowiaki i Górale J. Stefaniego. Należała wówczas do grona utalentowanych młodych śpiewaków w programie Akademia Operowa przy Operze Narodowej. Rok później wcieliła się w rolę Papageny w spektaklu Czarodziejski flet W.A. Mozarta realizowanym w Operze Wrocławskiej. Artystka współpracuje również z Warszawską Operą Kameralną. Wykonuje także repertuar oratoryjno-kantatowy. Najważniejsze osiągnięcia konkursowe Aleksandry Borkiewicz to: tytuł finalistki w IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Grand Prix del’Opera w Bukareszcie oraz Międzynarodowym Konkursie Voci dal Mondo w Turynie, pod dyrekcją Maestry Renaty Scotto, I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Music in the Vineyards w Serbii, wyróżnienie dla głosu koloraturowego w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Bella Voce w Busku-Zdroju, wyróżnienie specjalne jury w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Leopold Bellan w Paryżu, II nagrodę w kategorii głosów żeńskich w King’s Peak International Music Competition w USA. Aleksandra Borkiewicz jest dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i laureatką nagrody Ministra za wybitne osiągnięcia w dziedzinie artystycznej.

Ilona Krzywicka – sopran

Studia wokalne ukończyła w Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. G. Flicińskiej-Panfil, następnie doskonaliła swoje umiejętności w Atelier Lyrique Opery Narodowej w Paryżu. Jej kontrakt w Operze Paryskiej trwał trzy lata i zwieńczony został prestiżową nagrodą Prix Lyrique L’ AROP 2012 dla najlepszej solistki sezonu. Swój warsztat wokalny kształciła także pod kierunkiem największej polskiej śpiewaczki operowej Teresy Żylis-Gary. Na scenie zadebiutowała tytułową rolą w Halce Moniuszki, w plenerowym spektaklu w Pałacu w Radziejowicach z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego i opieką artystyczną prof. Teresy Żylis-Gary. W roli tej występuje obecnie na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Występowała m.in. w Opéra Bastille oraz Palais Garnier w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, Théâtre National de Bordeaux en Aquitaine, Pfalztheater Kaiserslautern, Staatstheater Cottbus, Teatrze Janačka w Brnie, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Brandenburger Theater, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Opera Nova w Bydgoszczy, Operze Wrocławskiej, Operze Podlaskiej, Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Krakowskiej. Śpiewała w koncertach w Villa Medici w Rzymie, L’Auditori w Barcelonie, a także w Wielkiej Brytanii, Grecji, Francji, Hiszpanii, Rosji, Austrii, Niemczech, na Litwie oraz w Tajlandii. Jest laureatką wielu konkursów krajowych i zagranicznych. W swoim dorobku posiada główne role sopranowe, m.in.: Cio-Cio-San w Madamie Butterfly Pucciniego, tytułową w Jenůfie Janáčka, Mimi i Musetty w Cyganerii Pucciniego, Tatiany w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Micaeli w Carmen Bizeta, Marii w Mazepie Czajkowskiego, Małgorzaty w Fauście Gounoda, Sylvy w Księżniczce Czardasza I. Kalmana, Mrs Ann Maurrant w Street Scene Weilla, tytułową w Mirandolinie, B. Martiů, Donny Anny w Don Giovannim, Paminy i I Damy w Czarodziejskim flecie, Armindy w Rzekomej ogrodniczce Mozarta, Eurydyki w Orfeuszu i Eurydyce Glucka.

Bernadetta Grabias – mezzosopran

Absolwentka łódzkiej Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu prof. Ziemowita Wojtczaka oraz studium dyrygenckiego na tej uczelni. Od 2004 roku jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie wykonuje pierwszoplanowe role mezzosopranowe. Laureatka wielu konkursów wokalnych, w tym III nagrody na Queen Elisabeth Competition of Belgium. W wykonywanym repertuarze ma ponad 30 partii operowych, m.in. są to: Dalila w Samsonie i Dalili Saint-Saënsa, Eboli w Don Carlosie Verdiego, Giovanna Seymour w Annie Boleyn, Elżbieta w Marii Stuart, Orsini w Lukrecji Borgii Donizettiego, Rosina w Cyruliku sewilskim, Izabella we Włoszce w Algierze Rossiniego, Księżna de Bouillon w Adrianie Lecouvreur Cilei, Carmen w operze Bizeta, George Sand w Kochankach z klasztoru Valldemosa Ptaszyńskiej, Niclausse w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym dworze Moniuszki. Od 2015 roku stale współpracuje z Operą Narodową w Warszawie. Rolą Brigitty w Die Tote Stadt Korngolda rozpoczęła sezon 2020 w belgijskiej operze La Monnaie w Brukseli. Współpracuje także z Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Śląską oraz z takimi orkiestrami, jak: Orchestre National de Belgique, Orchestre Symphonique de la Monnaie, Orchestra of the Opera Royal de Wallonie, The Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera, „I Musici Brucellensis”, The Symphony Orchestra of the Hungarian Radio oraz z orkiestrami Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Poznańskiej, Olsztyńskiej, Opolskiej, Rzeszowskiej, Łódzkiej. Gościnnie zapraszana do udziału w licznych koncertach z repertuarem symfonicznym, oratoryjnym i pieśniarskim. Brała udział w Festiwalu Operowym Aix-en-Provance, Międzynarodowym Festiwalu La Folle Journée w Nantes, Printemps Musical w Silly (Francja), Opernfestival Riehen Opera St. Moritz, Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, Musica Sacra w Warszawie, Międzynarodowym Festiwalu „Laboratorium Muzyki Współczesnej” w Białymstoku. Została uhonorowana przez ZASP Nagrodą im. Fryderyka Schillera za „najlepszy debiut 2004”, Nagrodą „Brylant Polski” dla wyróżniającego się artysty młodego pokolenia oraz Nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego za szczególne osiągnięcia artystyczne. Obok pracy artystycznej poświęca czas pedagogice, prowadząc klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Łodzi.

Mykhailo Malafii – tenor

Ukończył Narodową Akademię Muzyczną we Lwowie, z którą obecnie współpracuje. Jest laureatem międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in. XII Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Seulu (2016), II Międzynarodowego Konkursu Śpiewu Bożonarodzeniowego w Mińsku (2015), 48. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antonína Dvořáka (2013), a także konkursów we Włoszech i w Ukrainie. W ostatnich latach śpiewał partie: Pinkertona w Madama Butterfly (Opera Mannheim, Bolshoi Theatre Belarus, Opera de Dijon), Riccarda w Balu maskowym, Alfreda w Traviacie (Węgierska Operą Narodową w Budapeszcie, Słowacka Opera Narodowa w Bratysławie), Macduffa w Makbecie, Rodolfa w Cyganerii (Swedish Royal Opera), Gabriele Adorna z opery Simon Boccanegra (The Israel Opera Tel Aviv), Don Carlosa z Don Carlosa (Opera Graz), Księcia w Rusałce (Opera Flamandzka), Księcia w Rigoletto (Opera de Lyon). Jest solistą Opery i Baletu Narodowego we Lwowie.

(fot. Bartek Syta)

Mateusz Zajdel – tenor

Śpiewak obdarzony piękną, ciepłą barwą głosu i znakomitym talentem aktorskim. Z powodzeniem kreuje zarówno charakterystyczne role, jak również wciela się w postaci amantów. Jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności regularnie doskonali u pedagogów i śpiewaków, uczył się m.in. u Romana Węgrzyna, Kałudiego Kałudowa, Heleny Łazarskiej, Ryszarda Karczykowskiego i Jagny Sokorskiej.
W latach 2008-2017 był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, a obecnie związany jest z Polską Operą Królewska. Współpracuje m.in. z Operą Śląską w Bytomiu, Operą Bałtycką w Gdańsku, a od dziesięciu lat stale z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie dotąd wziął udział w kilkudziesięciu produkcjach, wśród których wymienić można m.in.: Lukrecję BorgięŁucję z Lamermooru oraz Roberto Devereux z udziałem E. Gruberovej – G. Donizettiego, Traviatę, Don Carlosa, Atillę G. Verdiego, Turandot, Madamę Butterfly G. Pucciniego, Latającego HolendraLohengrina R. Wagnera, Jolantę
P. Czajkowskiego, Borysa Godunowa M. Musorgskiego, Wilhelma Tella G. Rossiniego, Straszny dwór S. Moniuszki. Śpiewał także w produkcjach zagranicznych teatrów, m.in. Opera di Firenze, Badisches Staatstheater Karlsruhe. W sezonie artystycznym 2020/2021 wystąpił w La Monnaie w Brukseli. Współpracował z polskimi i zagranicznymi dyrygentami i reżyserami: Ł. Borowiczem, G. Chmurą, J. Kasprzykiem, T. Kozłowskim, I. Dohovičem, V. Gergievem, A. Yurkevychem, S. Solteszem, H.M. Försterem oraz M. Trelińskim, M. Weissem, B. Wysocką, M. Znanieckim, D. Pountney’em,
J. Lavellim, A. Heller-Lopesem, K. Jandą. Poza partiami operowymi ma w swoim repertuarze szereg arii operowych i operetkowych, partie tenorowe z dzieł oratoryjno-symfonicznych oraz pieśni. Często występuje w koncertach realizowanych w Polsce i za granicą, występował m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Państwowej Opery w Koszycach, Orkiestrą Filharmonii im. L. Janačka w Ostrawie.

Stepan Drobit – baryton

Studiował na Wydziale Kultury i Sztuki Lwowskiego Uniwersytetu Narodowego. Już w czasie studiów był solistą znanych ukraińskich chórów, m.in: Galicyjskiego Chóru Kameralnego „Jewszan”, Lwowskiego Chóru Miejskiego „Homin”, Galicyjskiego Akademickiego Chóru Kameralnego. Od roku 2014 jest solistą Filharmonii Chmielnickiej. Wielokrotnie występował jako solista na prestiżowych scenach Europy: KKL Luzern (Szwajcaria), Konzert Haus Berlin, Alte Opera we Frankfurcie nad Menem (Niemcy), Oslo Concert Hall (Norwegia) i Musiikkitalo Helsinki (Finlandia). W roku 2017 zadebiutował na scenie Lwowskiej Opery Narodowej jako tytułowy Nabucco w operze Verdiego. Rok 2021 przyniósł artyście debiut w Operze Narodowej Ukrainy w Kijowie, gdzie wystąpił w roli Germonta (G. Verdi, Traviata). Piękny baryton Stepana Drobita pozwala mu na wykonywanie pierwszoplanowych partii
w wielu operach, a także udział w wykonaniach dzieł oratoryjno-symfonicznych oraz muzyki kameralnej. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt partii operowych, a wśród nich m.in.: Nabucco (Nabucco), Luna (Trubadur), Posa (Don Carlos), Germont (Traviata), Amonastro (Aida) – G. Verdiego, Scarpia (G. Puccini, Tosca), Friedrich von Telramund (R. Wagner, Lohengrin), Fiorello (Cyrulik sewilski), Papageno (Czarodziejski flet) – W.A. Mozarta. Stepan Drobit jest gościnnym solistą Lwowskiej Opery Narodowej, Narodowej Opery Ukrainy i Opery Śląskiej. W najbliższym sezonie zadebiutuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Grzegorz Szostak – bas

Ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a następnie w łódzkiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Debiutował na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej rolą Szóstaka w operze Flis Moniuszki. Od sezonu 2008/2009 jest solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Krakowską i Operą Wrocławską. Brał udział w spektaklach Aidy (Ramfis) prezentowanych przez Teatr Wielki – Operę Narodową podczas występów w Operze w Dubaju. Występował w koncertach i przedstawieniach w całej Europie, m.in. w Pałacu Festiwalowym w Cannes oraz w Montreux; śpiewał podczas koncertu dla belgijskiej rodziny królewskiej, a także księżnej i księcia Luksemburga. W jego repertuarze znajduje się ponad 70 partii basowych, m. in.: takich jak: Skołuba i Zbigniew w Strasznym dworze Moniuszki, Don Basilio i Don Bartolo w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Sarastro w Czarodziejskim flecie Mozarta, Lindorf, Coppelius, Dr Miracle, Dapertutto oraz Crespel w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, Wodnik w Rusałce Dvořaka, Zaccaria w Nabucco, Filip II, Wielki Inkwizytor w Don Carlosie, Ramfis w Aidzie Verdiego, Książę Griemin w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, tytułowej roli w Don Pasquale Donizettiego, Timur w Turandot Pucciniego, Tewje w Skrzypku na dachu Bocka.

Igor Dohovič – dyrygent

Studiował w Państwowym Konserwatorium w Koszycach, ukończył także studia w Konserwatorium Lwowskim w klasie skrzypiec, a następnie dyrygenturę operowo-symfoniczną oraz studia podyplomowe Aspirant. Jest głównym dyrygentem Państwowej Opery w Koszycach (Słowacja). W 2019 roku został dyrektorem generalnym Teatru Państwowego w Koszycach. Od roku 1998 jest także dyrektorem muzycznym orkiestry smyczkowej Musica Iuvenalis, a od 2012 roku dyrektorem muzycznym Narodowej Słowackiej Orkiestry Młodzieżowej Virtuoso. Jest zwycięzcą X edycji Międzynarodowego Konkursu Młodych Dyrygentów UE w Spoleto (Włochy). Jako dyrygent gościnny występował w wielu krajach i z wieloma orkiestrami, współpracował z teatrami muzycznymi i festiwalami na Słowacji, Ukrainie, w Polsce, na Węgrzech, w Austrii, Szwajcarii, Niemczech, Czechach, Portugalii, Rumunii, Szkocji, Belgii, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Japonii, Chiny, na Filipinach. Wykonał ponad 2000 koncertów symfonicznych oraz 2500 przedstawień operowych, baletowych i koncertów. Igor Dohovič jest także generalnym dyrektorem artystycznym festiwali Shengen meridian dla młodzieżowych orkiestr i chórów, Opera – nie wiadomo koszyckiego festiwalu operetkowego
i ambasadorem Europy Środkowej Eurochestries – europejskiej federacji młodzieżowych orkiestr z Francji. W roku 2021 przewodniczył Jury Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Błękitny Dunaj Béla Bartók w Rumunii i Bułgarii.